Monday, December 15, 2008

Persembahan MPYO di Kuching memukau

Ini adalah persembahan MPYO pada sebelah petang.
Konduktor Kevin Field beraksi.
YANTISHAM
Foto:Andre Olivero
MEMANG memukau dan mempersonakan alunan muzik yang disampaikan oleh Orkestra Remaja Filharmonik Malaysia (MPYO) yang berlangsung di Dewan Santapan, Dewan Undangan Negeri, Petra Jaya Kuching, pada 12 Disember 2008.

Menampilkan dua persembahan iaitu persembahan konsert Matinee pada jam 2.15 petang dan persembahan konsert sepenuhnya bermula pada jam 8.00 malam. Menerusi persembahan pada sebelah petangnya, MPYO yang menampilkan lebih 100 pemuzik remaja yang berbakat, dipimpin oleh konduktor Kevin Field. Persembahan ini merupakan program khas untuk pelajar.

Memulakan persembahan menerusi lagu Overture: The Thieving Magpie (Rossini) menerusi nada indah yang disusun secara harmonik, dan tentunya enak untuk didengarkan. Seterusnya lagu Tanah Pusaka susunan oleh Chua memberikan sentuhan harmoni yang cukup hebat.

Begitu juga dengan lagu Tunggu Sekejap yang dipopularkan oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee memang mengasyikkan. Tiga buah lagu menyusul iaitu Holst St Paul’s Suite – Finale (The Dargason), Irish Reel (Britten) dan Bizet Excerpts (Carmen).

Pada sebelah malamnya pula, menampilkan persembahan yang lebih mantap dan hebat. Turut muncul menghangatkan lagi persembahan ialah pemain cello dari Malaysian Philharmonic Orchestra, Tan Poh Joo.

MPYO dilancarkan pada tahun 13 Januari 2006 dan ia merupakan “pentas untuk bakat-bakat muda” yang berumur dalam lingkungan 18 tahun dari seluruh Malaysia. Ia ditubuhkan bagi menggalakkan ahli-ahli muzik muda dalam bidang ini disamping sebagai penghargaan kepada semua genre muzik.

Konsert jelajah MPYO ini turut menampilkan tiga pemuzik dari Sarawak dan dua dari SImbang Penuhabah. Tiga pemuzik dari Sarawak ialah Amy Lim, David Ling dan Eben Ting. Amy, 20, merupakan pelajar dari Sekolah Menengah Kuching High merupakan pemain biola. David Ling, 19, merupakan pemain klarinet. Manakla Eben Ting, 17, merupakan pelajar SMK Chung Hua, Miri, merupakan pemain biola.

Menariknya, tiket menyaksikan konsert jelajah MPYO di Dewan Santapan, Dewan Undangan Negeri Sarawak telah habis dijual dan ini merupakan sambutan yang sangat memberangsangkan.

Konsert jelajah MPYO akan mengadakan persembahan di Auditorium Tun Raffae, Bangunan Menara Tun Mustapha, Jalan Sulaman, Likas Bay, Sabah.

No comments:

Post a Comment