Tuesday, December 16, 2008

Filem Histeria dan IP Man ditayangkan di Metrowealth Riverside Cineplex

Filem IP Man.
Filem Histeri.
PASTIKAN peminat filem Melayu dan Cina tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan dua filem baru yang berjudul Histeria dan IP Man pada 18 Disember ini. Histeria merupakan filem terbitan Tayangan Unggul dan diarahkan oleh James Lee menampilkan pelakon seperti Liyana Jasmay, Scha, Talya, Ainul Aishah, Yuhana dan Norish.
Ia mengisahkan enam pelajar, Murni (Liyana Jasmay) Alissa (Scha), Tini (Talya), Marina (Ainul Aishah), Junita (Yuhana) dan Kerek (Norish) ‘The Pink Ladies’ di sebuah sekolah terpencil. Tini berpura-pura disampuk makhluk halus, hingga terpaksa dipanggil bomoh (M. Rajoli) untuk memulihkan mereka namun mendatangkan kemarahan bomoh itu apabila mengetahui ianya sekadar permainan oleh mereka.
Tindakan itu menyebabkan mereka di denda tinggal di blok lama sekolah selama seminggu. Kehadiran Zeta (Reana) untuk memastikan mereka menyelesaikan denda secara tiba-tiba dalam kumpulan tersebut juga menjadi tandatanya.
Pelbagai kejadian misteri dan menakutkan dialami oleh mereka bermula selepas Junita mengambil “sesuatu” yang bukan miliknya yang ditanam oleh tukang kebun (Kazar). Kehilangan Junita menjadi permulaan cerita. Keadaan tambah bercelaru dan mengerikan apabila seorang demi seorang daripada mereka dibunuh secara kejam di kawasan sekolah tersebut.
Murni yang terselamat dari kejadian tersebut dan dituduh oleh pihak polis sebagai pembunuh menceritakan siapa sebenar yang membunuh kawan-kawannya. Apakah yang sebenarnya berlaku? Siapakah yang membunuh mereka?
Manakala filem IP Man merupakan filem arahan Wilson Yip dan menampilkan pelakon Lynn Hung dan Wilson Yip. Ia merupakan filem adaptasi kisah hidup Ip Man – mahaguru gaya kungfu Wing Chun dan sifu kepada bintang kung fu legenda Bruce Lee.
Filem ini merupakan filem pertama yang merekodkan kehidupan mahaguru ini. Kesetiaan Ip dalam Wing Chun merupakan contoh klasik akan cinta dan penghormatan yang ditunjukkan kepada wushu dan kebebasan dan semangat yang ia wakili. Ip Man merupakan sebuah konsep, semangat, ideologi – dan ia menjadi epitome kepada satu era baru dalam filem-filem wushu Hong Kong.

No comments:

Post a Comment